Wyższe Franciszkańskie Seminarium Duchowne Wyższe Franciszkańskie Seminarium Duchowne

Br. Aleksy w Krakowie – Ad fontes liturgicos

krakó

 W dniach 23 – 24.10.2013 brałem udział w IV Międzynarodowym Sympozjum Liturgicznym podejmującym tematykę: reformy liturgii a powrót do źródeł, o wdzięcznej nazwie Ad fontes liturgicos. Sympozjum było zorganizowane przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, a odbywało się w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy w Krakowie, przy ul. Stradomskiej. Jego Eminencja Ks. Kardynał Stanisław Dziwisz, który miał otworzyć sympozjum o godz. 9.00 spóźnił się, więc sesja pierwsza rozpoczęła się nieco wcześniej wykładem Thomas’a Pott’a p.t. Reforma liturgii – idea wieku XX. Mimo wcześniejszego otwarcia przerwa na kawę została ogłoszona planowo. Wszyscy uczestniczy sympozjum byli mile zaskoczeni, gdy na przerwie dołączył się Ks. Kardynał Dziwisz i osobiście powitał się z każdym z uczestników, a po przerwie wszystkich oficjalnie przywitał. Sympozjum przebiegało bez żadnych dalszych niespodzianek i podzielone było na sześć tematycznych sesji, na każdą z sesji zaś składało się od trzech do sześciu prezentacji, przygotowanych w większości przez gości z zagranicy. Zakres tematyczny kolejnych sesji prezentował się w sposób następujący: Sesja I – Idea reformy liturgii, Sesja II – Wokół reformy Soboru Watykańskiego II, Sesja III i IV– Historyczne reformy liturgii, Sesja V – Tradycje lokalne, Sesja VI – Perspektywy dalszych reform. Każdy z gości mówił przeważnie we własnym języku, a ze względu na niskie koszty na sympozjum nie było tłumaczenia równoległego, więc po każdej, średnio półgodzinnej, prezentacji było pięciominutowe streszczenie po polsku, w razie gdyby ktoś nie władał językiem wykładającego. Rozwiązanie to nie należało do najszczęśliwszych. W czwartek, drugiego dnia sympozjum w Muzeum Historyczno – Misyjnym w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy otworzono wystawę „Liturgia wczoraj i dziś”, na której zaskoczyła mnie obecność jednego z eksponatów. Mam na myśli kancjonał czeski „Piesne chwal Bożskich” wydany w Szamotułach(!) w 1561 r. Organizatorzy sympozjum wykazali się gościnnością i potrafili zadbać o kameralną atmosferę, tym bardziej że przybyli uczestnicy, choć z różnych stron Polski, nie byli zbyt liczni. Na sympozjum przyjechali m.in. klerycy z Bielsko Białej i Gorzowa Wlkp. W piątek po południu, pełen wrażeń i wzbogacony wiedzą z zakresu liturgiki, musiałem opuścić Kraków.

 Br. Aleksy Moryson OFM

 

 

sympo